Åhlens blir digitalt

Allt mer går konst och konsumtion ihop och man ser allt fler samarbeten mellan stora konstnärer och stora varuhus. Nu senast är inget samarbete, men en stor satsning från Åhlens där de ska bli än mer digitala.

1076945-marketing-mix-background-conceptVi har i tidigare artikel skrivit om Ai Wei Wei och hans konst och hur man berör. Det fantastiska med stora konstnärer är att de smittar av sig, men vad som är intressant är att se hur den stora konsten tar sig in i vardagen för många människor i form av att man tar delar av det man gillar och bygger sin personlighet med. Samt att de stora modehusen och kedjorna tar stoff och inspiration för att sedan bygga något eget, men som speglar den dyra konsten. Vad Åhlens nu gör är inte att skapa nya produkter utan att förändra sitt varumärke och med det på längre sikt kunna sälja fler produkter.

Ny e-handelslösning

I en artikel går det att läsa om Åhlens nya och stora satsning där man vill lyfta shoppingupplevelsen till ett helt nytt plan.

“Åhléns satsar på e-handel för att kunna kombinera det bästa med digitaliseringens möjligheter, med servicen som kan erbjudas när våra kunder besöker varuhusen. Med våra 73 varuhus i Sverige kan vi möta kundernas ökande efterfrågan på en attraktiv kundupplevelse i ett digitalt och fysiskt gränsland”