Design som inkluderar

När det kommer till intresset för svensk konst och design kan man lätt hävda att det är starkt och aldrig sinande. Annat är att det just nu sker en storsatsning på svensk design i Taiwan, där man menar att svensk traditionell design verkar inkluderande.

Skandinavisk design och konst är populärt runt om i världen, inte minst på hemmaplan. På nätet kan man köpa en hel del smidigt och enkelt, till exempel snygga möbler från HAY och andra utvalda pärlor att inreda hemmet med. Och kanske en och annan produkt från den irakiska designern Athraa Alkilidar att pryda garderoben med, som vi kan läsa om i SVT. Hon tar med sig sin nydanande design direkt från Baghdad, där situationen inte är optimal för att klara driva ett företag.

I Taiwan menar man att Sveriges traditionella design handlar om inkludering och förändring av samhället, något som man inspireras av i en ny utställning. Det är i Taipei som mässan sker och staden är passande

klotfåtöljnog också världsdesignhuvudstad i år. Salongen är på 1 200 kvadratmeter och sker i samarbete med Svensk Form. Det som lockar mest med svensk design är att det sedan tidiga 1900-talet handlat mycket om att så många som möjligt ska få tillgång till, och ha råd, med god design och långsiktig livskvalitet. Som ju var ett kännetecken för Sverige under fö

rra seklet. Mer om detta kan man med fördel läsa om i denna artikel i Dagens Nyheter.

Stringhyllan – en nygammal favorit

När det kommer till svensk design är det också svårt att inte dra paralleller till klassiker. En sådan är verkligen den stilrena, folkhemska Stringhyllan. I Expressen kan vi läsa om hur denna faktiskt började som ett diskställ för att sedan bli ett påbyggnadsbart, och högt uppskattat, hyllsystem. I dag är hyllan dyrare än någonsin att hitta i originalutförande och retrodesign, för svenskarna kan inte få nog av detta.

Stringhyllan blev en omedelbar succé som så småningom exporterades till hela världen. Under 50- och 60-talet utvecklades hyllan till ett stort hyllsystem – Expressen