Klassisk och innovativ svensk design

Svensk design har länge varit känt världen över och slutar inte att briljera med sin glans för det. Regeringen har beslutat att svensk design ska vara i fokus för att locka turister i landet och för export, med syftet att bredda kännedom internationellt. Det är väldigt poppis med svensk design överlag och snart ska årets Design S utmärkelse delas ut, en utmärkelse som hela designbranschen står bakom och som uppmärksammar ny innovativ design. 

Det är något alldeles speciellt med svensk design, som fortsätter att imponera och ge framgång till det svenska designryktet. Sveriges främsta designutmärkelse Design S ska snart delas ut. Bakom detta står hela designbranschen, men folket har också en talan i form av två specialpriser som kallas folkets val. Och det svenska folket har visat sig ha ett mycket stort intresse för design, inte minst för att pryda våra hem.

Design i det svenska hemmet

vintagestol

Vad är det som vi idag helst vill ha i våra hem gällande designprylar? I och med populariteten som kommit kring vintage och andrahands-marknaden så är det också design som påminner om det forna och klassiska som ligger i toppen. Kuddar sydda i designtyger från exempelvis Svenskt Tenn, stolar från Carl Malmsten, stringhyllor, exklusiva plädar, porslin från Gustavsberg och Rörstrand och mycket mer är väldigt inne. Köket har speciellt blivit en plats i hemmet där vi vill omge oss av formgivna prylar, så som klassisk matsilver från www.matsilver.se. Svenskt Tenn har tagit vara på populariteten kring deras design och svensk design överlag och har därför utvecklat ett nytt servicekoncept. Deras kunder kan nu beställa varor på webben och hämta ut vid en ny concierge-disk, eller bara stanna med bilen utanför butiken för att få varorna utburna, läs mer.

Skapar förutsättningar för ökad export och designkännedom

Regeringen har inom ramverket för exportstrategin bestämt att under en fyraårig period fokusera på svensk design för export och turism. Satsningen får hela 28 miljoner kronor som läggs på en kommunikationsplattsform. Denna satsning kommer att ledas av Visit Sweden i samarbete med Association of Swedish Fashion Brands, Svensk Form, Sveriges Arkitekter, Trä- och Möbelföretagen, Business Sweden och Svenska Institutet. Syftet är att öka och breda ut kännedomen om Sveriges design världen över för att skapa ökad export och turism. Detta är således mycket positivt för synen och utvecklingen av svensk design framtidsmässigt, som redan är eftertraktat på marknaden. Men nu kanske ny design också kan ta sig in i rampljuset.

Design S – designutmärkelse för all möjlig svensk design

design

I DN kan man läsa om en utställning på Arkdes, där 42 utställda designer av olika slag tävlar om att vinna Design S utmärkelsen. Det finns allt från teknologisk design till textildesign. Till årets upplaga av Design S anmäldes runt 400 produkter och designtjänster, varav 42 blev uttagna till utställningen. Vem som får hederspriset av juryn återstår att se, och utmärkelserna kring folkets pris ska också bli spännande. Design S är en viktig funktion i samhället eftersom det knappt finns andra som arrangerar utställningar som ställer ut ny innovativ svensk design för offentlig diskussion. Med Design S och utställningen får mindre kända namn inom svensk design visa upp sina skapelser och bedömas.